30 Haziran 2008 Pazartesi

Makina Nakişi ve Türleri

3.BOLONYA İĞNESİ

Kordon tutturma (blonya iğnesi): Kordon tutturma, desen özelliğine ve uygulanacak yere göre kordonun, ince iplikle elde veya makinede tutturarak yapılan bir nakış çeşididir. Elde yapılan kordon tutturma işi eski Türk işlemelerinde çok görülmektedir. Bu işin en güzel örnekleri Bindallı, Cepken, Şalvar vb. aksesuarlarda görülebilir. Günümüzde elde uygulandığı gibi makinede de uygulanmaktadır. Kordon tutturma işi desenin içini tamamen dolduracak şekilde kordonları yan yana tutturarak uygulandığı gibi kenar sularında tek sıra olarak da uygulanabilir. Mümkün olduğu kadar birbirini takip eden desenler tercih edilmelidir. Elde kordon tutturma da desen kumaşın yüzüne çizilerek, makinede ise kumaşın tersinden çizilerek uygulama yapılır. İşin esas yüzü işlemenin altta kalan kısmıdır. Kordon olarak kullanılacak iplik masuraya sarılarak makinenin altında, tutturma için kullanılan ince iplik ise üstünde olmalıdır. Kordon tutturma işi başlı başına uygulandığı gibi aplike, astragan işi, beyaz iş, Antep işi vb. nakış çeşitleri ile birlikte de uygulanabilir. Uygulamada ki kolaylık kullanışlılık, zamandan tasarruf ve sonucun başarılı oluşu bu işin yaygın ve geçerli hale gelmesini sağlamaktadır.
Kullanılan Araç ve Gereçler:
1. Düz ve zigzag dikiş makinesi
2. Makine iğnesi (11-14 numara)
3. İplik
a) Üst iplik (Nakış makarası veya ince koton iplikler)
b) Alt iplik (12-8 süper 5 koton yumaklar, kalın sim, kordone, orlon, makine yünü vb. gibi)4. Kasnak
5. Kasnak bezi
6. Hazırlanmış kordon tutturma işi deseni
7. Uygulama yapılacak kumaş
8. Makine ayarını denemek için kumaş gerilmiş yedek kasnak
9. Dikiş malzemeleri
10. Nakış makası
11. Kalem
12. Uygulanmış örnekler
İşlem Basamakları:
1. Hazırlanmış kordon tutturma işi desenini kumaşın tersine geçiriniz,
2. Kumaşı makinede kasnakla nakış yapma tekniğine uygun olarak kasnağa geriniz,
3. makineyi kasnakla nakış uygulamaya hazırlayınız.(Dişliyi düşürüp baskı ayağını çıkararak)4. İğneyi batırıp çıkararak alt ipliği üste alınız,
5. Kasnağa gerilmiş deneme parçası üzerinde makineyi kordon tutturma işine ayarlayınız.(alt iplik gergin,üst iplik alt iplikten biraz gevşek olacak şekilde)
6. Uygulama yapılacak bölümü iğne altına yerleştirip baskı ayağı milini indiriniz.
7. Başlama noktasına iğneyi batırıp çıkararak alt ipliği kumaşın üstüne alınız
8. Desenin etrafından düz makine dikişi yapınız,
9. Desenin içini birinci sıraya paralel olarak yan yana doldurunuz,
10. Kasnağı iğnenin altından çıkarınız,
11. İplikleri işlemenin tersine geçirip pekiştirip kesiniz.
Not:
a)İnce, esnek ve tüylü kumaşlarda kordon tutturma işi,uygulamada; desen yardımcı düzgün bir kumaş üzerine çizilip uygulanacak yerin tersine yerleştirilerek işlenmelidir.
b)Kordon tutturma işinde düz hatlar kasnağı germeden düz dikiş diker gibi baskı ayağı ile yapılır.
c)Kordon tutturma işinde makinenin üst iplik gerginliği,altta kullanılan kordon kalınlığına uygun olarak ve kordonun düzgünlüğünü bozmayacak şekilde ayarlanmalıdır.
d)Kordon tutturma işinde başlama noktasında kumaş üzerine çıkarılan kordonun üzerine diğer sıralar uygulanırken tutturulmuş ipliğin fazlası kesilir.Böylece işin tersi düğümsüz ve düzgün olur.
Uygulandığı Yerler:İç ve dış giyim süslemeleri, karyola örtüleri, yatak takımları, oda takımları, yemek takımları, peçeteler, çeşitli örtüler, eşarp, fular, çanta, kemer, gözlük kabı vb. giyim aksesuarları dekoratif eşyalar.

4.Çin İğnesi

Çin iğnesi ilk olarak uzak doğu ülkelerinde,daha ziyade Çin’de uygulanan bir işleme çeşidi olduğundan bu isim verilmiştir.Bu ülkeler gerek kullandıkları malzemeler gerekse değişik uygulamalarda en güzel örneklerini vermişlerdir.Yurdumuzda elde Çin iğnesi çeşitli alanlarda başarı ile uygulandığı gibi makinede de uygulanmaktadır.Çin iğnesi desen yüzeyi tamamen doldurularak ve kullanılan iplik renkleri birbirine kaynaştırılarak düz bir satıh elde edilecek şekilde uygulanır.Çin iğnesi sık dokunuşlu kumaşlar üzerine uygulanır. Uygulama sırasında renklendirme yapılırken tabiattaki örnekler veya renkli kart ve resimlerden yararlanıldığında daha iyi sonuç alınmaktadır.
Çin iğnesi, düz çin iğnesi, gölgeli çin iğnesi, fantezi çin iğnesi olarak üç şekilde uygulanır.
a)Düz Çin İğnesi:Tek renk kullanarak uygulanır.
b)Gölgeli Çin İğnesi:Çeşitli renk tonları veya birkaç renk kullanılarak uygulanır.
c)Fantezi Çin İğnesi:Desen çizgisi üzerinden içe doğru tek sıra halinde uzunlu kısalı uygulanır.
Çin İğnesi Uygulamada Makine İki Şekilde Ayarlanır:
1. Makine düz dikişe ayarlanarak(zigzag makine kullanıldığında)
2. Makine zigzag dikişe ayarlanarakMakinede Çin iğnesi,uygulamadaki kolaylığı, kullanışlı olması, kısa sürede yapılması nedeniyle yaygın bir i,ş haline gelmiştir.Çin iğnesi uygulamada yardımcı nakış iğneleri olarak, elde tohum işi, makinede kum iğnesi, makine dikişi, ince, kalın sarma, dolgu yaprak vb. uygulanabilir.
Kullanılan Araç Gereçler:
1. Düz veya zigzag dikiş makinesi,
2. Makine iğnesi(Kumaşa ve ipliğe uygun)
3. İplik(Nakış ipliği,floş vb.)
4. Kasnak,5. Kasnak bezi,
6. Nakış makası,
7. Renkli kart ve resimler,
8. Hazırlanmış Çin iğnesi deseni,
9. Uygulama yapılacak kumaş,
10. Makine ayarını denemek için kumaş gerilmiş yedek kasnak,
11. Dikiş malzemeleri,
12. Kalem.
Düz ve Gölgeli Çin İğnesi Yapmakİşlem Basamakları:
1. Deseni kumaşa geçiriniz,
2. Kumaşı kasnağa geçiriniz,
3. Makineyi nakış uygulamaya hazırlayınız,
4. Başlama noktasına iğneyi batırıp çıkararak alt ipliği kumaşın üstüne alınız,
5. Desen özelliğine göre başlama noktasından desen içine doğru kasnak oynatarak uzunlu kısalı ilk sırayı uygulayınız,
6. İkinci ve diğer sıraları,ilk sıra yönünde iplikler üst üste gelmeden iplik aralarına uzunlu kısalı batarak uygulayınız(Gölgeli çin iğnesi uygulandığında desendeki renklere göre iplik değiştirilir)7. Son sırayı,dışta desen çizgisini(Desenin şeklini bozmadan içeri doğru uzunlu kısalı batarak uygulamayı tamamlayınız)
Fantezi Çin İğnesi Yapmakİşlem Basamakları:
1. Deseni kumaşa geçiriniz,
2. Kumaşı kasnağa geçiriniz,
3. makineyi nakış uygulamaya hazırlayız,
4. Desen özelliğine göre başlama noktasından desen içine doğru tek sıra halinde uzunlu kısalı fantezi çin iğnesi uygulayınız.
Uygulandığı Yerler:İç ve dış giyim süslemeleri, yatak takımları, şaseler, karyola örtüleri, yemek takımları, peçeteler, çeşitli örtüler, bohçalar, eşarp, fular, çanta gözlük kabı vb. giyim aksesuarları dekoratif eşyalar.
5.Aplike
Aplike, uygulanacak olan fon parçası üzerine ikinci bir parçanın kumaş ve desen özelliğine göre desen çevresinden çeşitli nakış iğneleri uygulanarak tutturulmasıdır.(sarma,fantezi çin iğnesi,şekilli susmalar,makine özelliğine göre Paris puanı,Türk ajuru görümündeki uygulamalarla.)Aplike uygulamada yapılacak işin özelliğine göre kumaş ve iplik seçilir. Genelde aynı menşeyli kumaşlar tercih edilmekle beraber,yerine göre farklı kumaşlarda kullanılabilir. Deri,kadife,saten,tül vb. kumaşlar değişik kumaşlar üzerinde aplike olarak kullanılabilir.Desen çoğunlukla fon kumaşının tersine çizilmekle beraber yapılacak işin özelliğine göre aplike parçasının yüzüne de çizilebilir.Aplike uygulamaları elde ve makinede olmak üzere iki şekilde yapılmaktadır. Makinedeki uygulamalar daha kısa sürede yapılması nedeniyle zamandan ve enerjiden tasarruf sağlamaktadır.Aplike, yalnız uygulanmakla beraber genellikle yardımcı nakış iğneleri de(Kordon tutturma,kum işi,astragan işi, makine dikişi,fantezi çin iğnesi) kullanılarak daha zevkli ürünler elde etmemiz mümkün olmaktadır.
Kullanılan Araç Gereçler:
1. Zigzag,düz dikiş makinesi,
2. Makine iğnesi(İplik ve kumaşa uygun)
3. Zigzag baskı ayağı,
4. İplik,
5. Kasnak ve kasnak bezi,
6. Hazırlanmış aplike deseni,
7. Fon parçası,
8. Aplike için kullanılacak çeşitli parçalar,
9. Dikiş malzemeleri,
10. Nakış makası,
11. Uygulanmış örnekler.
Aplike tekniği üç değişik yöntemle uygulanabilmektedir.
1. Kapalı aplike
,2. Açık aplike,
3. Enkrüste aplike
Kapalı Aplike(Kordon Sarma İle Aplike Yapmak) İşlem basamakları:
1. Hazırlanmış aplike desenini fon parçasının tersine geçiriniz,
2. Aplike parçalarını iplik istikametine dikkat ederek desenin altına gelecek şekilde yerleştirip teğelleyiniz,
3. Desen çizgisi üzerinden beyaz nakış ipliği ile üstten küçük(Bir iplik)Alttan büyük olarak teğelle deseni aplike parçasına geçiriniz(Bu işlem makinede düz dikiş ile de yapılabilir.)
4. Makineyi özelliğine göre ince sarmaya hazırlayınız,
5. Desenin teyeli baskı ayağı ortasına gelecek şekilde sarma yapınız(Yuvarlak hatlı desenlerde baskı ayağı çıkarılarak kordon ile sarma işlemi kasnakla da yapılabilir.)
6. İnce sarmanın dış kenarını,nakış makası ile kesiniz,
Not:Bu işlem ince sarma yerine fantezi Çin iğnesi kullanarak da yapılabilir.Bu iki işlem makine nakışında en çok kullanılan aplike tekniğidir.
Uygulandığı Yerler:İç ve dış giyim süslemeleri, çocuk yatak ve araba örtüleri, karyola örtüleri, yatak takımları, oda takımları, yemek takımları, mutfak takımları, masa örtüleri, çeşitli örtüler, peçeteler, dekoratif eşyalar vb.

6.Beyaz İş

Beyaz iş ilk zamanlarda beyaz kumaş üzerine beyaz ipliklerle yapıldığından bu ismi almıştır.Günümüzde beyaz kumaş üzerine renkli ipliklerle çalışılabildiği gibi,renkli kumaşlar üzerine de kendi renginde veya değişik renkli ipliklerle de çalışılmaktadır.Genelde beğenilen ve yaygın bir nakış çeşidi olan beyaz iş,eski tarihlerden bu yana elde uygulandığı gibi makinede da başarı ile uygulanabilmektedir. Kolay ve kısa sürede yapılması sağlam ve kullanışlı olması makinede beyaz işi tercih edilir hale getirmiştir.Beyaz iş sık dokunuşlu kumaşlar üzerine uygulanır. İşlemede nakış makarası veya floş kullanılır. Sağlamlık ve kullanışlı olması yönünden koton nakış makarası tercih edilmelidir. Alt ipliği üst iplikten daha kalın ve yumuşak olmalıdır. Beyaz işin diğer nakış çeşitlerinden farklı özelliği bazı iğnelerinin desen içi kabartılarak uygulanmasıdır. Bu nedenle yumuşak bir zeminde(havlu üzerinde)tersinden ütülenmelidir.
Beyaz İşin İğneleri:
a)Sarma(İnce ve kalın)
b)Dolgu yaprak,
c)Ciğerdeldi,
d)Puan,
e)Yarma dolgu,
f)İngiliz işi,
g)Kolber,
h)Rişliyödür,Sap iğnesi,makine dikişi,tohum iğnesi,aplike,Çin iğnesi ve kum iğnesi beyaz işte yardımcı olarak kullanılan iğnelerdir.
Uygulandığı Yerler:İç ve dış giyim süslemeleri, oda takımları, yatak takımları yemek takımları, bohça, masa örtüleri, giyim aksesuarları vb.

7.Türk İşi ve Hesap İşi

Hesap işi ve Türk işi her zaman kıvanç duyacağımız milli bir işimizdir.Çok eski çağlardan bu yana kadınlarımız ve genç kızlarımız kendi zevklerini katarak elde yaptıkları işlemelerde duygu ve düşüncelerini çok güzel örneklerle dile getirmişlerdir. Tabiattaki renk ve şekilleri aslını bozmadan bu işlemelere aktarmışlardır.
Kullandıkları iplik ve kumaşlar; yerli dokumalar; ham iplikler, altın, gümüş, sim ve teller gibi tabii malzemelerdir.Gerek teknolojinin gelişmesi,gerekse kadın ve genç kızlarımızın günlük yaşantıya ayak uydurabilmek için işlemeye fazla zaman ayıramamaları, zaman ve enerjiden tasarruf düşüncesi, diğer nakış çeşitlerinde olduğu gibi Türk işini de makinede uygulama işini doğurmuştur.Makinede Türk işi uygulamada düz hatlı ve sade desenler tercih edilmelidir. Baskı ayağı ile veya ayaksız olarak kasnakta iki şekilde uygulama yapılır.Bu uygulamalar günümüzde yerel dokumalara uygulandığı gibi piyasada mevcut olan sık dokunuşlu kumaşlar, keten,t erilen vb. kumaşlar üzerine yapılmaktadır. Kumaş özelliğine göre nakış ipliği, çeşitli floş iplikler, koton yumaklar, sim, tel vb. iplikler kullanılmaktadır.Hesap işi, iğnelerine göre hesap işi ve Türk işi, olarak ayırmak mümkündür. Bu iğnelerin hepsine birden hesap işi denmektedir.Hesap işi ile Türk işi desen ve uygulandıkları kumaşların özelliği yönünden farklılık gösterirler. Araştırmaların sonucu hesap işini Türklerin asırlardır uyguladıklarını göstermektedir. Bu nedenle Türk işi adı verilmiştir.İşlemelerde iğne çeşitleri,işleniş tekniklerine göre bir veya iki yüzlü olarak iki türdür. İi yüzlü olan işlemeler yani tersi-yüzü aynı görünüşte olan ve iplik sayılarak yapılan işlemeler hesap işi adını alır.Hesap işini,iğne çeşitlerine göre hesap işi ve Türk işi olarak ayırmak mümkündür. Hesap işi ile Türk işi desen ve uygulandığı kumaşların özelliği yönünden farklılık gösterir.
Hesap İşi ve Türk İşinin Ortak ve Farklı Özellikleri:
1. Ortak Özellikleri
a)Mili işimiz olması,b)Sayılarak yapılması,c)Tersi ile yüzünün aynı olması,d)Teknikte beraberlik.
2.Farklı Özellikleri:
a)Desende,b)Desen geçirmede,c)Kumaşta(Türk işi iki türlü işlenir.Sayılarak ve çizilerek)
Hesap İşi İğneleri:1. Antika,2. Susma(Sarma,civan kaşı)3. Düz hesap iğnesi,4. Verev hesap iğnesi,5. Ciğerdeldi,
Türk İşi İğneleri:
1. Pesent(Düz Pesent, verev Pesent,gölgeli Pesent,dönerek Pesent)
2. Mürver,
3. Muşabak,
4. Balıksırtı,
5. Hasır iğne
Hesap işi olarak ayırdığımız iğneler, ipliği sayılabilen kumaşlar üzerine ve sayılarak işlenir. Türk işi iğneleri desen özelliğine göre sayılarak veya çizilerek yapılır. Pesent sayılı ve sayısız olmak üzere iki şekilde işlenir. Sayılı pesentte genellikle desenin etrafı gözenir. Sayısız Pesent desen şekline göre veya etrafı gözenerek çalışılır. Ayrıca Pesent yapılırken çeşitli renklerle gölge ve damarlar yapılırsa buna gölgeli veya tahririli Pesent adı verilir.Hesap işi ve Türk işinde çekme ve kesme ajurlarında yer aldığı görülür.
Uygulandığı Yerler:Hesap işi ve Türk işi eskiden örtü, yağlık, çevre, mendil, uçkur ve elbise gibi eşyalar üzerine uygulanırdı. Günümüzde giyimlere çeşitli örtülere ve dekoratif eşyalara uygulanır.

8.Maraş İşi

Dival; özellikle kadife, canfes atlas, tafta gibi kumaşlar üzerine mukavva kalıp kullanılarak işlenen nakış.Maraş işi tek yüzlü bir işlemedir. Desenin altı özel olarak hazırlanan karton ile kabartılıp yedi kat sırma dese üzerinden atatılarak kenarlarda iplik ile karşılıklı tutturulur.Aynı işlem yan yana uygulanarak işlenir. İşleme tekniği,araç ve gereçleri diğer işlemelerden farklıdır.Bu işleme Maraş ilimizde yapıldığı için “Maraş işi” adını almıştır. Maraş’ta halk arasında “sırma işi” olarak adlandırılır.Araştırmalara ve Maraş da bu işi yapan ustaların verdikleri bilgiye göre Maraş işi 16.YY.’da ülkemize Arap Yarımadasından geçmiştir. O tarihten beri yerleşmiş, benimsenmiş ve geliştirilerek,bünyemize uydurulmuş,milli işimiz haline getirilmiştir.Bugün Maraş da bu işlemeyi sanat haline getiren 4-5 usta vardır. Bu ustaların yaptığı işlemeler şaheserdir.Maraş işi ilk zamanlarda Çukurova beylerinin binici takım ve başlıklarına gümüş sırmalarla işlenirdi. Daha sonraları Maraş da Antep ve Kilis de erkeklerin kullandıkları fesleri süslemiştir.18. yy’da silag kılıflarında, palaskalarda, kemer ve erkek yeleklerinde görülür. Zamanla halk tarafından öğrenilmiş ve zengin ailelerin kızlarına çeyizler hazırlanmıştır.

Örneğin:yatak örtüsü,sedir örtüsü, seccade, bohça ve gelinlik.Folklor ekibi kıyafetlerinde kullanılarak zamanımıza kadar gelmiştir.Son yıllarda milli işimiz olarak benimsediğimiz Maraş işini daha fazla geliştirip, yaymak üzere MEB tarafından seminerler düzenlenmektedir. Maraş işinde sırası ile aşağıdaki işlemler uygulanır. Bu işlemler birbirinin tamamlayıcısı olduğu için sıralarını değiştirmemek yerinde olur.
1. Maraş işinde desen kağıdı hazırlama,
2. Maraş işinde graf kağıdı hazırlama,
3. Maraş işinde deseni teğelleme,
4. Maraş işinde deseni oyma,
5. Maraş işinde deseni kumaşa yapıştırma,
6. Maraş işinde kumaşı işlemeye hazırlama,
7. Sim veya sırma ile Maraş işi yapma,
8. Maraş işini gri mukavvadan temizleme,
9. Kabartma kartonu hazırlama,
10. Maraş işinin pesent iğnesini yapma,
11. Maraş işinin verev pesent iğnesini yapma,
12. Maraş işinin hasır iğnesini yapma,
Maraş işi sarı ve gümüş rengi sırma,sim ile işlendiği gibi motiflerin tamamı veya bir kısmı koton ipliklerle de işlenir.İşlenen motifi zenginleştirmek için gerektiğinde boncuk,pul,straz,çeşitli taş ve toplar kullanılır.
Uygulandığı Yerler: Gelin elbiseleri, hırka, sabahlık, tuvalet, fantezi elbiseler, dekoratif eşyalar, kemer, iğne, yüzük, gözlük ve tarak şaseleri, ayakkabı, terliktir.Kullanılan Kumaşlar: Sire saten, kadife, organze, şifon, çeşitli ipekli kumaşlardır. İnce kumaşlar üzerine işlenirken altı organze veya astarlık kumaşlarla duble edilir.
Kullanılan İplikler: Altın ve gümüş sırma, sim, ipek, keten ve pamuk ipliklerdir.Maraş İşinde Kullanılan Araç-Gereçler: Kumaşlar, iplikler, yardımcı süsleme gereçleri (boncuk,pul,inci,tırtıl,kurt,vb) makat, möhlüke, çekiç, graf kağıdı veya ayakkabı taban astarı, 0 numara zımpara kağıdı, yapıştırıcı, kalem, parşömen kağıdı, nakış makası, iğne, çeşitli desen kaynakları, vb.

9.Antep İşi

Antep işi, Gaziantep ve çevresinde ilk olarak uygulandığından bu isim verilmiştir. Bu bölge ve çevresinde genellikle beyaz ve krem renkli kumaşlar üzerine aynı renkteki ipliklerle uygulandığı gibi diğer bölgelerimiz de özelliğini bozmadan renkli kumaş üzerine renkli ipliklerle de uygulanmaktadır.Yaygın ve beğenilen nakış çeşidimizdir. Elde olduğu kadar makinede de başarı ile uygulanmaktadır. Daha kısa sürede yapılması, uygulamadaki kolaylığı ve ekonomik oluşu nedeni ile Antep işinin makinede uygulanması önem kazanmıştır.Antep işinin bölgelere göre uygulama alanları değişir. Gaziantep ve çevresinde genellikle ipekli kumaşlar üzerinde karyola örtüleri, yemek takımları, çay masa örtüleri, oda takımları, nazma örtüleri, kadın iç giyimleri, vb. yerlere uygulanmaktadır.
Kumaş iplikleri gruplar halinde kesilip çekilerek uygulanan bir ajur çeşidi olup, ajurlar şekillerine göre isimlendirilirler. (Mercimek, cemelyan, örümcek, kartopu, badem, fantezi ajurlar, vb.) Antep işi ajurları kesilip çekilen iplik sayılarına göre dört grupta toplanırlar.
1. Kesilen iplik sayısı ile bırakılan iplik sayısı eşit olan ajurlar (mercimek, filtre)
2. Kesilen iplik sayısı az bırakılan iplik sayısı fazla olan ajurlar (ciğerdeldi, cemelyan)
3. Kesilen iplik sayısı fazla, bırakılan iplik sayısı az olan ajurlar (örümcek, kartopu, badem)4. Fantezi ajurlar (kesilen ve bırakılan iplik sayısı uygulanacak ajura göre ayarlanır.)Antep işi sadece ajur olarak uygulandığı gibi yardımcı nakışlar olarak beyaz iş, çin iğnesi, basit nakış iğneleri, hesap işi, İngiliz danteli, vb. ile birlikte de uygulanır.
Kullanılan Kumaşlar: İpliği sayılabilen en ve boy iplikleri aynı kalınlıkta olan, çok sık dokunuşlu olmayan kumaşlardır.
Örneğin: jorjet, havayan, mermerşahi, keten, yerli dokumalar ve goblendir.Desen için faydalanılan kaynaklar: Yapılmış ve çizilmiş örnekler, geometrik şekiller, beyaz iş ve Türk işi desenleridir.

10.Kadife İşi

Görünümü kadife ve kadife çiçeğine benzediği için bu isim verilmiştir. Kadife görünümü verilerek uygulanır. Sık dokunuşlu kumaşlar üzerine nakış ipliği ve floşla işleme yapılır. Yıkamaya elverişli değildir.Kadife işinin desen seçiminde fazla geniş ve girintili çıkıntılı olmamasına dikkat edilmelidir. Geniş desenlerde desen içi desen şekline uygun bölümlere ayrılarak uygulama yapılmalıdır.
Kullanılan Araç-Gereçler
Düz veya zigzag dikiş makinesi, makine iğnesi, iplik, kasnak, kasnak bezi, kadife işi deseni, kumaş, nakış makası, ince süpürge çöpü, yapıştırıcı, jilet.Uygulandığı Yerler Yastık, pano, yatak örtüsü ve dekoratif eşyalar

11.Çöp İşi

Çöpün üzeri sarılarak uygulandığı için bu isim verilmiştir. Desen şekline ve özelliğine uygun olarak desenin içini enine, boyuna veya balık sırtı olarak doldurulabilir. Bu uygulama düz ve verev pesent görünümü vermekte ise de işlenin kabarık ve sık ince sarma oluşu Türk işi pesent tekniğine uygun değildir. Sık dokunuşlu kumaşlar üzerine ince iplikler kullanılarak uygulanır. Çöp işinde ince sarma makinede zigzag ayarı yapılarak uygulandığı gibi kasnak oynatarak da yapılabilir.
Kullanılan Araç-Gereçler
Düz veya zigzag dikiş makinesi, makine iğnesi, iplik, kasnak, kasnak bezi, desen, dikiş malzemesi, nakış makası, ince süpürge çöpü-toplu iğne.
Uygulandığı Yerler
Oda takımları, çay takımları, yastık, dekoratif eşyalar, iç ve dış giyim süslemeleri.

12. Tül İşi

Tül işi ilk defa İtalya da yapılmaya başlandı. Yapılan iğneleri son derce basitti. İrlandalılar tül işinde aplikeyi kullandılar ve milli karakterlerini taşıyan desenlerden yararlandılar. Aplike edilen kumaşın tek katının desene uygun olarak oyulup çıkarılması için bir ucu küt olan küçük nakış makası yaptılar. Bugün tül işi fazla kullanılan bir işleme türü değildir.
Uygulandığı Yerler
Çeşitli örtüler, oda takımları, giyim süslemeleri, vb.Faydalanılan KaynaklarBeyaz iş ve aplike desenleri


Kaynak :İsmek

Hiç yorum yok: